SUSZA 2023- kolejne informacje dla rolników

Informujemy rolników, że straty w uprawach rolnych spowodowanych tegoroczną suszą należy szacować za pomocą publicznej aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”. Aplikacja dostępna jest na stronie internetowej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod adresem https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign

Wypełnione w aplikacji wnioski rolnicy podpisują PROFILEM ZAUFANYM i wysyłają w terminie do dnia 15 października br. Zgłaszane w aplikacji straty spowodowane suszą mogą obejmować wszystkie uprawy (zgodnie z wnioskiem o dopłaty obszarowe za 2023 rok), nawet te po zbiorze plonu głównego. Obecnie w aplikacji można już tworzyć nowe wnioski, zapisywać je i edytować, natomiast podpisywanie i wysyłanie wniosków będzie możliwe od 20 września.

Zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r., zmieniającym Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 1350), które w znaczący sposób zmienia obowiązującą procedurę szacowania strat w gospodarstwach rolnych powstałych w wyniku suszy, informujemy że:

  • zmiana w/w Rozporządzenia  daje rolnikom możliwość dodatkowego wnioskowania do komisji gminnych o oszacowanie strat w gospodarstwie rolnym, jednak nie zwalnia to rolnika z konieczności zgłoszenia szkody rolniczej do aplikacji publicznej dedykowanej do oszacowania strat w gospodarstwie spowodowanych suszą i stanowiącej jedyną podstawę ubiegania się o ewentualną „pomoc suszową”; 
  • raport sporządzony przez gminną komisję nie będzie wystarczający do sporządzenia protokołu lub kalkulacji, służył będzie jedynie do weryfikacji strat suszowych poniesionych w gospodarstwie i ewentualnej korekty wysokości strat wyliczonych w aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”. 

Reasumując, gminna komisja może tylko dodatkowo (nieobowiązkowo) dokonać oceny strat podczas lustracji upraw w terenie i sporządzić raport z oszacowania szkód powstałych w tych uprawach. Warunek konieczny- uprawy w plonie głównym nie zostały jeszcze zebrane (pozostają na polu do czasu lustracji przez gminną komisję).

Jeżeli rolnik zdecyduje się na dodatkowe szacowanie strat przez gminną komisję powinien złożyć w Urzędzie Gminy Zadzim wypełnione i podpisane dokumenty:
    1. wniosek o oszacowanie szkód przez komisję w gospodarstwie rolnym 
    2. oświadczenie nr 1 o strukturze upraw i poniesionych szkodach (powierzchnia z dwoma miejscami po przecinku zgodna z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku). 
    3. wydruk złożonego w ARiMR wniosku o przyznanie płatności na 2023 rok 
    4. informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych. 

Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy Zadzim pod nr tel. 43 678 61 60 lub w pok. nr 3.

Do pobrania

Zobacz również: